پانزدهمین دوره چالش بین‌المللی ببراس در ایران برگزار می‌شود

آخرین مرحله از چالش بین‌المللی «ببراس»، پنجشنبه و جمعه هفته جاری توسط مؤسسة فرهنگی فاطمی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه دانش هاي بنيادي(IPM) برگزار مي شود.
به همت موسسة فرهنگی فاطمی، مرحله سوم و نهایی پانزدهمین دوره چالش بین‌المللی ببراس در روزهای ۱۱ و ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ در محل پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (پژوهشکده علوم کامپیوتر) و با حضور ۱۰۰ دانش‌آموز از سراسر کشور برگزار خواهد شد.
مرحله اول این چالش در زمینة علوم رایانه در تاریخ ۲۵ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۶ به صورت آنلاین برگزار شد که دانش‌آموزان می‌توانستند از مدرسه، منزل یا هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشتند در این مرحله شرکت کنند. برگزیدگان مرحلة اول در هفتة سوم بهمن ۱۳۹۶، به طور همزمان در سراسر کشور و در روز و ساعت مشخص شده و در حوزه‌های تعیین شده در مرحلة دوم اين چالش شرکت کردند. از دانش‌آموزان برتر گروه اول با هدایایی تقدیر شد.
گفتنی است چالش ببراس یک مسابقة ترویجی آنلاین است که با هدف آشنا کردن دانش‌آموزان با مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی در بیش از ۶۰ کشور جهان برگزار می‌شود. این ابتکارِ جهانی می‌کوشد در قالب چالشی انگیزشی، فرصتِ توجه به علوم رایانه و تفکر رایانشی را برای مخاطبانش در سراسر جهان فراهم کند. چالش ببراس شامل مجموعه‌ای از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند تعاملی یا چندگزینه‌ای است که معماهای ببراس (Bebras Task) نامیده می‌شوند. این مسئله‌ها ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم علوم رایانه دارند؛ با این حال، دانش‌آموزان حتی در دورة ابتدایی هم می‌توانند آن‌ها را بدون داشتن دانش قبلی در علوم رایانه حل کنند. در واقع، معماهای ببراس بدون آن که دانش‌آموزان را درگیرمسئله‌های پیچیدة فنی کنند، آن‌ها را با جنبه‌هایی از تفکر رایانشی و مفاهیمی از علوم رایانه مانند اطلاعات، ساختارهای گسسته، محاسبات و پردازش داده‌ها و روش‌های الگوریتمی آشنا می‌کند.
فراهم کردن فرصت یادگیری علوم رایانه و تفکر رایانشی برای همه دانش‌آموزان در سراسر کشور از ضروریات دنیای امروز است. در همین راستا، موسسه فرهنگی فاطمی این مسابقه جذاب ترویحی را با اهدافی همچون «تغییر نگرش و ارتقای درک عموم مردم نسبت به علوم رایانه و تفکر رایانشی، آموزش و ترویج مفاهیم و مبانی علوم رايانه و تفكر رايانش و تربيت معلمان و مربيان علوم رايانه، برگزار كنند.

 بازتاب خبر برگزاری در رسانه‌ها:

سایت معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری

دانشجو نیوز

 خبرگزاری مهر

 مکان برگزاری: خیابان شهید لواسانی(فرمانیه)، بعد از برج کوه نور، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (پژوهشکده علوم کامپیوتر)

                

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *