فراخوان طراحی‌ مسئله‌های علوم رایانه و تفکر رایانشی

با توجه به پیشرفت‌های علم و تکنولوژی، آموزش و ترویج علوم رایانه و تفکر رایانشی از سنین پایین از ضروریات دنیای امروز است. درک اصول و مفاهیم پایه‌ای علوم رایانه به افزایش خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله کمک کرده و دانش‌آموزان را برای رویارویی با هر زمینه‌ای در آینده آماده می‌کند. بر این اساس دبیرخانۀ علوم رایانۀ ببراس در ایران در جهت رشد و ترویج علوم رایانه و ایجاد حلقۀ ارتباطی بین معلمان و دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه دعوت می‌کند در طراحی مسئله‌های مرتبط با علوم رایانه و تفکر رایانشی مشارکت کنند. این فراخوان فرصتی منحصربه‌فرد برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، خلاقیت و نوآوری در زمینۀ آموزش علوم رایانه است. مسئله‌ها در سه ردۀ دورۀ دوم دبستان، دورۀ اول متوسطه و دورۀ دوم متوسطه قرار می‌گیرند. مسئله‌ها در کمیتۀ علمی مسابقه داوری شده و از طراحان مسئله‌های منتخب، تقدیر خواهد شد.

مسئله‌ها باید...

ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم بنیادی علوم رایانه داشته باشند و با این حال، آن‌ها را بتوان بدون داشتن دانش قبلی دربارۀ علوم رایانه پاسخ داد. در واقع، دانش‌آموزان برای حل مسئله‌ها باید دربارۀ موضوعاتی مانند اطلاعات، ساختارهای گسسته، محاسبات و پردازش داده‌ها فکر کنند و از مفاهیم الگوریتمی استفاده کنند. هر مسئله به‌ طور معمول جنبه‌ای از مفاهیم علوم رایانه را محک می‌زند.
در طراحی مسئله‌ها سعی بر آن است که به انتقال طیف وسیعی از مفاهیم علوم رایانه، الگوریتم و برنامه‌نویسی مانند ترتیب منطقی و همروندی، ساختمان داده، مدلسازی برنامه‌ها و جریان داده‌ها، تعامل انسان – رایانه، گرافیک و غیره توجه شود و آنها را به یک چالش ساده ذهنی تبدیل کند. مسئله‌ها می‌توانند به صورت چهار گزینه‌ای و یا به‌صورت انجام یک فرایند تعاملی، مشابه یک بازی ساده باشند.

دانش‌آموزان با حل این مسئله‌ها مهارت‌های زیر را کسب می‌کنند:
به این ترتیب، یک مسئلۀ خوب دارای ویژگیهای زیر است:

دبیرخانۀ علوم رایانۀ ببراس در ایران از همۀ معلمان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان دعوت می‌کند که مسئله‌های پیشنهادی خود را حداکثر تا تاریخ 15 بهمن‌ماه ۱403 به آدرس CTBebras@gmail.com ارسال کنند. بهترین مسئله‌ها به کنگرۀ جهانی ببراس که در اردیبهشت‌ماه 1404 در کشور کرۀ جنوبی برگزار می‌شود، ارسال خواهد شد.

در ادامه می‌توانید چند نمونه از مسئله‌های مناسب را مشاهده کنید: