کتاب معماهای ببراس

مجموعۀ سه‌جلدی «معماهای ببراس» گزيده‌ای از معماهای چالش ببراس در سال‌های اخير است. چالش ببراس، یک مسابقۀ برخط (آنلاین) بین‌المللی با هدف ترویج مفاهیم بنیادی علوم رایانه و تفکر  رایانشی  میان مخاطبان، به ویژه دانش‌آموزان است. این مسابقه شامل مجموعه‌هایی از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند چندگزینه‌ای یا تعاملی است که به اصطلاح معماهای ببراس نامیده می‌شوند. این معماها ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم علوم رایانه دارند، با این حال می‌توان، آن‌ها را بدون داشتن دانش قبلی در علوم رایانه حل کرد.

 برای پیمودن مسیری مناسب در جهت تقویت مهارت رایانشی، مجموعه «معماهای ببراس» در سه مجلد (گام اول، گام دوم و گام سوم) تنظیم شده‌است. گام‌ها متناسب با سن افراد نیستند، بلکه متناسب با میزان دانش و معلومات هر فرد و میزان پیچیدگی معماها هستند.

هر فصل کتاب شامل گزیده‌ای از معماهای یک سال چالش ببراس است. پرچم کشوری که معما را طرح کرده‌ است، نیز در صفحۀ مربوط به معما، آمده است. همچنين هر معما با توجه به محتوا و راه حل آن، يك يا چند برچسب دارد. برچسب‌ها بیانگر برخی از زمينه‌ها و مفاهيم كلی در علوم رایانه هستند كه در معماهای ببراس توجه ویژه‌ای به آ‌‌ن‌ها شده‌است.

هر کتاب (گام) یک راهنمای حل نیز به صورت جداگانه دارد.

کتاب علوم رایانه، بدون رایانه!

رایانه‌ها همه‌جا هستند!

همۀ ما نیاز داریم یاد بگیریم که چگونه با رایانه‌ها کار کنیم و بسیاری از ما هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اما رایانه‌ها چگونه کار می‌کنند؟ چگونه تصمیم می‌گیرند؟ و نرم‌افزارهایی که استفاده از آن‌ها راحت و سریع است، چگونه ساخته می‌شوند؟ علوم رایانه مبحث بسیار جذابی است که به کاوش دربارۀ چنین پرسش‌هایی می‌پردازد.

کتاب «علوم رایانه بدون رایانه!» همان‌گونه که از نام آن پیداست، شامل فعالیت‌های آسان و ماجراجویانه‌ای است که برای دانش‌آموزان سنین مختلف مناسب‌اند و برخی از ایده‌های  بنیادی دربارۀ شیوۀ کار رایانه‌ها را معرفی می‌کند، بی‌آنکه نیاز باشد با رایانه کار کنید! این کتاب یکی از جامع‌ترین منابعی است که تاکنون به‌منظور آموزش مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی برای گروه سنی کودک و نوجوان در دنیا طراحی و اجرا شده و شامل دستورالعمل‌های اجرای ۲۱ فعالیت آموزشی است که طیف گسترده‌ای از مفاهیم علوم رایانه را به‌گونه‌ای ارائه می‌دهند که برای دانش‌آموزان از دورۀ ابتدایی قابل درک و نیز جذاب باشند. علاوه‌بر این، در ابتدا و انتهای هر فعالیت مطالبی‌ گنجانده شده‌اند که به زبانی ساده به تشریح مفاهیم مورد نظر می‌پردازند. این مطالب قطعاً برای معلمان ریاضی و علوم رایانه و احتمالاً برای بسیاری از والدین و حتی دانش‌آموزان مفید خواهند بود.