مرحۀ اول

مرحلۀ اول شانزدهمین دورۀ چالش ببراس طبق جدول زمانی زیر برگزار شد:

حدود ۳۰۰۰ دانش‌آموز در سه رده سنی مختلف، مقاطع چهارم تا ششم ابتدایی، دوره متوسطه اول و دوره متوسطه دوم از سراسر کشور در این دوره از چالش شرکت کردند.

در این مرحله شرکت‌کنندگان از هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشتند در طول دو ساعت به ۱۵ سوال پاسخ دادند.

در این مرحله خانواده‌ها را تشویق کردیم که همراه فرزندانشان به سوالات پاسخ دهند. سوالات مرحلۀ اول معماگونه بوده و معمولاً هیچ واژه تخصصی در آن وجود نداشت.

مرحلۀ دوم

مرحلۀ دوم این دوره پنجشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در سراسر کشور در حوزه‌های اجرایی اعلام شده برگزار شد.

تصاویر بیشتر از برگزاری این مرحله را می‌توانید در قسمت پایین این صفحه ببینید.

آن دسته از دانش‌آموزانی که به مرحلۀ دوم راه پیدا کردند برای اطلاع از زمان و مکان دقیق برگزاری چالش باید از سامانۀ مبنا کارت ورود به جلسه را دریافت می‌کردند.

مرحلۀ سوم

کلیپ گزارش مرحلۀ سوم – تابستان ۱۳۹۸

دانش‌آموزان برگزیدۀ شانزدهمین دورۀ چالش بین‌المللی «ببراس»، روز پنج‌شنبه ۳۱ مرداد و جمعه اول شهریورماه در مرحلۀ سوم و پایانی این چالش که در دانشکدۀ ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تهران و کافه بازار(حامی شانزدهمین دورۀ چالش بین‌المللی ببراس) برگزار شد، شرکت کردند.

مرحلۀ سوم شانزدهمین دورۀ چالش بین المللی ببراس، با برگزاری سخنرانی‌‏ها و کارگاه‌‏هایی در خصوص علوم داده، هندسه محاسباتی و نظریه بازی در روز اول با میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در دانشکدۀ ریاضی و علوم کامپیوتر برگزار شد. در روز دوم نیز با هدف آشنایی دانش‌‏آموزان با محیط واقعی کسب‏ و‏ کارهای فنآورانه و میزبانی شرکت کافه بازار این رویداد پی گرفته شد. در انتها نیز دانش‏‌آموزان گواهی شرکت در مرحلۀ سوم را به همراه یادگاری‏‌هایی از موسسۀ فرهنگی فاطمی دریافت کردند.

لازم به ذکر است که مسیر تحصیلی در ایران در سال‏‌های اخیر با معضل گرایش فزاینده دانش‌‏آموزان به رشته‌های تجربی و پزشکی مواجه شده است که کشور را احتمالاً در سال‏‌های آتی با مشکلاتی از جمله کمبود نیروی متخصص در حوزه‌‏های فنی‏ و ‏مهندسی و به خصوص نرم‏ افزار مواجه خواهد کرد. این در حالی است که در اکثر کشورهای توسعه یافته، آموزش علوم رایانه و تفکر رایانشی در مقاطع مختلف تحصیلی حتی در دورۀ پیش دبستانی و ابتدایی و با هدف علاقه‏‌مند کردن دانش‌آموزان به این مفاهیم حضور دارد. امید است که با برگزاری هرچه بیشتر این رویدادهای ترویجی، توجه متولیان آموزش در کشور به اهمیت این مفاهیم بیشتر شود و در جهت بسترسازی مناسب برای فراگیر شدن آن بکوشند.

دربارۀ مراسم:

مرحلۀ سوم ببراس در سه بخش کلی کارگاه، کنفرانس و نمایش ویدئوهای آموزشی برگزار شد. کارگاه‌ها برای دو گروه متوسطۀ اول و متوسطۀ دوم طراحی شده بود.

در این کارگاه‌ها دانش‌آموزان با مفاهیم هندسۀ محاسباتی، علوم داده و نظریۀ بازی آشنا شده و به چالش کشیده شدند.

یاری دهندگان در برگزاری کارگاه‌ها: