درخواست مراکز آموزشی برای برگزاری
مدارس، پژوهشسراهای دانشآموزی و سایر مراکز آموزشی برای برگزاری این دورۀ آموزشی میتوانند درخواست خود را ثبت کنند.
این دورۀ آموزشی از دو کارگاه تشکیل شده است. کارگاه فعالیت محور علوم رایانه، بدون رایانه و کارگاه حل مسئله.
مدارس، پژوهشسراهای دانشآموزی و سایر مراکز آموزشی برای برگزاری این دورۀ آموزشی میتوانند درخواست خود را ثبت کنند.
دانشآموزان تهرانی میتوانند برای پیشثبتنام انفرادی اقدام کنند تا بعد از رسیدن تعداد دانشآموزان به حدنصاب، کلاس تشکیل شود.
۲۰ هفته، هر هفته یک جلسه
۲۰ هفته، هر هفته یک جلسه بعد از کارگاه فعالیت محور
– سطح اول: پایههای چهارم تا ششم ابتدایی
– سطح دوم: پایههای هفتم تا نهم
– سطح سوم: پایههای دهم تا پیشدانشگاهی
اگر مراکز آموزشی بخواهند این دوره را برگزار کنند، دبیرخانۀ ببراس برای آن مراکز کارگاه تربیت مربی برگزار میکند.
خانۀ ریاضیات تهران میزبان دانشآموزانی است که به صورت انفرادی ثبتنام میکنند.
پروژۀ «علوم رایانه، بدون به رایانه» (CSUnplugged) پروژهای آموزشی با هدف ترویج علوم رایانه بین کودکان و نوجوانان است. این پروژه تلاش میکند علوم رایانه را به عنوان رشتهای جذاب، سرگرمکننده، خلاق و برانگیزاننده به مخاطبان معرفی کند. به همین دلیل، این پروژه شامل مجموعهای از فعالیتهای آموزشی است که از طریق بازیها و معماهایی که با کارت، نخ، مداد رنگی و همچنین جنب و جوش زیاد اجرا میشوند، علوم رایانه را به بچهها میآموزد. فعالیتهای آسان و سرگرم کنندۀ این پروژه، دانشآموزان تمام سنین را با مفاهیم بنیادین علوم رایانه (و البته نحوۀ کار رایانهها) آشنا میکنند- البته بدون استفاده از رایانه!
توجه داشته باشید که هدف ما از فعالیتهای «علوم رایانه بدون رایانه» آموزش برنامهنویسی رایانهای نیست ۔۔ البته بعضی از آنها میتوانند شروع خوبی برای آغاز برنامهنویسی باشند. ما در حقیقت به جای اینکه دانشآموزان را وادار کنیم برنامهنویسی بیاموزند، تلاش میکنیم به آنها نشان دهیم که اساس برنامهنویسی چیست و به چه دردی میخورد.
در کنار نکتههایی که گفته شد، باید اضافه کنیم که خواندن کتاب «علوم رایانه بدون رایانه» راه چندان جالبی برای بهرهبردن از آن نیست، بهتر است دست به کار شوید و یکی از فعالیتهای این کتاب را با دانشآموزانتان امتحان کنید. مطمئن باشید که هم شما و هم دانشآموزان برای اجرای فعالیت بعدی لحظهشماری خواهید کرد!
تفکر رایانشی، مجموعهای از مهارتهای شناختی و فرایندهای حل مسئله است که به ما امکان میدهد مسئلههای پیچیده را صورتبندی کنیم و راهحلهای ممکن برای آنها را به گونهای ارائه دهیم که یک انسان یا یک ماشین به عنوان عامل پردازش اطلاعات بتواند آن را درک و به طور ثمربخشی اجرا کند.
تفکر رایانشی شامل پنج راهبرد اصلی زیر است:
تجزیه: شکستن یک مسئلۀ پیچیده به چند مسئلۀ کوچکتر و سادهتر
پیرایش: تمرکز بر جزئیات مهم و نادیده گرفتن اطلاعات غیر ضروری
الگویابی: یافتن الگوهای مشترک در مسئلهها
الگوریتم: طراحی و چینش گام به گام راه حلهای کوچک تا رسیدن به راه حل نهایی
ارزیابی: بازبینی فرآیند حل مسئله و تلاش برای بهبود راه حل
«علوم رایانه بدون رایانه» بر اساس رویکرد ساختگرایی طراحی شده است؛ به معنی که به دانشآموزان مسئلههایی داده میشود که بر اساس قواعد سادهای طراحی شدهاند و دانشآموزان در فرایند حل این مسئلهها، ایدههای قدرتمندی را کشف میکنند. دانشآموزان در این شیوه نهتنها مفاهیم را بهتر به ذهن میسپارند بلکه متوجه میشوند که میتوانند این ایدهها را بهکار گیرند.
برای پیمودن مسیری مناسب در جهت تقویت مهارت تفکر رایانشی، مجموعه «معماهای ببراس» در سه مجلد (گام اول، گام دوم و گام سوم) تنظیم شدهاست. گامها متناسب با سن افراد نیستند، بلکه متناسب با میزان دانش و معلومات هر فرد و میزان پیچیدگی معماها هستند.
هر فصل کتاب شامل گزیدهای از معماهای یک سال چالش ببراس است. پرچم کشوری که معما را طرح کرده است، نیز در صفحۀ مربوط به معما، آمده است. همچنين هر معما با توجه به محتوا و راه حل آن، يك يا چند برچسب دارد. برچسبها بیانگر برخی از زمينهها و مفاهيم كلی در علوم رایانه هستند كه در معماهای ببراس توجه ویژهای به آنها شدهاست.
تهران، میدان دکتر فاطمی، ابتدای خیابان جویبار، خیابان میرهادی شرقی، شمارۀ ۱۴، مؤسسۀ فرهنگی فاطمی، واحد ۴
ایمیل: bebrasir@gmail.com
تلفن: ۰۲۱۸۸۹۴۵۵۴۵
فکس: ۰۲۱۸۸۹۴۴۰۵۱