فراخوان طراحی سؤال برای چالش بین‌المللی ببراس

با توجه به پیشرفت‌های علم و تکنولوژی، آموزش و ترویج علوم رایانه و انفورماتیک از سنین پایین از ضروریات دنیای امروز است. درک اصول و مفاهیم پایه‌ای علوم رایانه به افزایش خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله کمک کرده و دانش‌آموزان را برای رویارویی با هر زمینه‌ای در آینده آماده می‌کند. بر این اساس مؤسسة اندیشة پویای فاطمی در جهت رشد و ترویج علوم رایانه اقدام به برگزاری چالش بین‌المللی بِبراس برای دانش‌آموزان چهارم تا دوازدهم کرده است.
چالش ببراس (ببراس در زبان لیتوانیایی به معنی سگ آبی است)، یک مسابقه‌ی برخط (آنلاین) بین‌المللی با هدف ترویج مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی میان مخاطبان، به‌ویژه دانش‌آموزان است و می‌کوشد در قالب چالشی انگیزشی، فرصت توجه به علوم رایانه و تفکر رایانشی را برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان سراسر جهان فراهم کند. این چالش اولین بار در کشور لیتوانی با حضور ۳۴۷۰ دانش‌آموز شرکت‌کننده در سال ۲۰۰۴ برگزار شد. این رویداد رفته‌رفته مورد توجه سایر کشورها قرار گرفت. هم‌اکنون چالش ببراس در بیش از ۶۰ کشور جهان برگزار می‌شود. کشور ایران به نمایندگی مؤسسه فرهنگی فاطمی رسماً به عضویت انجمن جهانی ببراس در آمده است.
چالش ببراس شامل مجموعه‌ای از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند چندگزینه‌ای یا تعاملی است که به‌اصطلاح معماهای ببراس نامیده می‌شوند. هر سال کشورهای عضو انجمن جهانی ببراس معماهایی را طرح می‌کنند. تعدادی از این معماها برای استفاده در چالش ببراس در همایش که هز سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، انتخاب می‌شوند.
با توجه به شیوه‌ی برگزاری این چالش، مؤسسه از همة طراحان سؤال و علاقه‌مندان به این حوزه دعوت می‌کند برای این چالش بین‌المللی معما طراحی کنند. مسئله‌ها در سه ردة دورة دوم دبستان، دورة اول متوسطه و دورۀ دوم متوسطه قرار می‌گیرند. هر طراح می‌تواند در هر یک از رده‌های بالا حداکثر یک مسئله ارسال کند. مسئله‌ها در کمیتة علمی مسابقه داوری شده و از طراحان مسئله‌های منتخب تقدیر خواهد شد.

مسئله‌ها باید …

ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم بنیادی علوم رایانه داشته باشند و با این حال، آنها را بتوان بدون داشتن دانش قبلی درباره انفورماتیک پاسخ داد. در واقع، دانش‌آموزان برای حل مسئله‌ها باید دربارة موضوعاتی مانند اطلاعات، ساختارهای گسسته، محاسبات و پردازش داده‌ها فکر کنند و از مفاهیم الگوریتمی استفاده کنند. هر مسئله به‌ طور معمول جنبه‌ای از مفاهیم انفورماتیک را محک می‌زند.
در طراحی مسئله‌ها سعی بر آن است که به انتقال طیف وسیعی از مفاهیم انفورماتیک، الگوریتم و برنامه‌نویسی مانند ترتیب منطقی و همروندی، ساختمان داده، مدلسازی برنامه‌ها و جریان داده‌ها، تعامل انسان- رایانه، گرافیک و غیره توجه شود و آنها را به یک چالش ساده ذهنی تبدیل کند. مسئله‌ها می‌توانند به صورت چهار گزینه‌ای و یا به‌صورت انجام یک فرایند تعاملی، مشابه یک بازی ساده، باشند.

به این ترتیب، یک مسئلة خوب دارای ویژگی‌های زیر است:
شامل مفاهیم انفورماتیک است؛
به راحتی قابل فهم است؛
کوتاه است، یعنی در یک صفحه قابل نمایش است؛
با رایانه و بدون استفاده از نرم‌افزارهای جانبی حل می‌شود؛
و نهایتا جذاب و سرگرم‌کننده است.

مؤسسة فرهنگی فاطمی از همة معلمان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان دعوت می‌کند که مسئله‌های پیشنهادی خود را حداکثر تا تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۷به آدرس task@bebras.ir ارسال کنند. گفتنی است مؤسسه فقط با اجازۀ طراح از مسئله‌ها در برنامه‌ها و مسابقات آتی خود استفاده خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *